درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 103849
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




کاوشگر «کاسینی» برای نخستین بار موفق به ثبت تأثیر تغییرات فصول بر روی قمر «تیتان» شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تیتان» دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی و تنها نمونه دارای اتمسفر مشابه زمین محسوب می شود. طول یک سال در این قمر 29.5 سال زمینی است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بامداد روز 22 آبان ماه پدیده مقارنه ماه با ستاره سماک اعزل رخ خواهد داد که در این پدیده این دو جرم آسمانی به نزدیکترین فاصله خود با یکدیگر می رسند.
به گزارش خبرنگار مهر، در روز دوشنبه 22 آبان ماه پدیده مقارنه میان ماه و ستاره سماک اعزل رخ خواهد داد.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
داده‌های جدید از سفینه فضایی کاسینی نشان می‌دهد که تیتان قمر عظیم زحل که با جو ضخیم و غنای ارگانیک مواد شیمیایی بسیار شبیه به زمین است دارای یک اقیانوس آبی در زیر پوسته خود است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقشه‌های جاذبه ترسیمی از داده‌های گردآوری شده طی پنج سال حاکی از تغییر شکل تیتان به میزان 10 متر به دلیل اثرات گرانشی است. این پدیده به بهترین نحو وجود مایع آب در نزدیکی سطح این قمر را ثابت می‌کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان و اخترشناسان از زمان آغاز به کار فضاپیمای کاسینی تا به امروز، تلاش می‌کنند تصاویر ارسالی این فضاپیما را بررسی کنند و محصول آن صدها غافلگیری علمی جدید بوده که دنیای علم را مبهوت کرده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان موفق به کشف علائمی از وجود یک دریاچه غنی از متان و چندین تالاب در مجاورت منطقه استوایی بزرگترین قمر زحل شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش از این دریاچه‌هایی در مجاورت مناطق قطبی تیتان شناسایی شده بود و مدت‌های مدیدی تصور می‌شد که به دلیل تبخیر بالا، اشیاء مایع در نزدیک مناطق استوایی این سیاره وجود ندارد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری تا پایان خردادماه در آسمان شامگاهی حضور دارند و رصدگران می توانند با ابزار رصدی به رصد این اجرام بپردازند.
به گزارش خبرنگار مهر، سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری به صورت اجرام نورانی مهمان آسمان شامگاهی خرداد ماه هستند.
سیاره زهره، صورت فلکی ثور را در مسیر دایره البروج طی می کند و تا اواخر خرداد ماه مهمان این صورت فلکی است. این سیاره در ارتفاع پایین، نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در مشرق دیده می شود. این جرم آسمانی در طول روز به دلیل نور زیاد خورشید قابل مشاهده نیست.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟ اگر در پاسخ دادن به سوالات بالا کمی مردد هستید در سلسله مطالب « حدس می‌زنید این عکس کجاست؟» با ما همراه باشید تا شما را با مناطقی از عالم روبه‌رو سازیم که درباره آن چیزی نشنیده اید یا کمتر از آن می‌‌دانید.

حدس می زنید این عکس کجاست؟




ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان و اخترشناسان از زمان آغاز به کار فضاپیمای کاسینی تا به امروز، تلاش می‌کنند تصاویر ارسالی این فضاپیما را بررسی کنند و محصول آن صدها غافلگیری علمی جدید بوده که دنیای علم را مبهوت کرده است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دو دانشمند مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه با طراحی مدل رایانه ای و شبیه سازی اتمسفر تیتان نشان دادند که اتمسفر این قمر سیاره زحل بیش از آنچه تصور می شد، شبیه اتمسفر زمین است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج این شبیه سازی رایانه ای نشان می دهد، تیتان دارای دو لایه اتمسفری متفاوت است که لایه پایین تر از ابرهای متان و الگوهای باد شکل گرفته است.

تیتان تنها قمر موجود در منظومه شمسی است که دارای اتمسفر متراکم است و امیدهایی مبنی بر احتمال وجود حیات بر روی آن وجود دارد.

اطلاعات به دست آمده از کاوشگرهای ویجر ۱، کاسینی و هویگنس در سالهای ۱۹۸۱ و ۲۰۰۴ میلادی نشان می دهد، اندازه تیتان احتمالا دو برابر ماه است، اما در فاصله ای ۹ برابر دورتر تا خورشید قرار دارد. به دلیل فاصله بسیار زیاد از خورشید، دما در این قمر زحل حدود منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد است.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کاوشگر کاسینی ناسا تصاویری زیبا را از هلال قمر "انسلادوس" در برابر سیاره زحل به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کاوشگر در تصاویر جدید خود از آبفشانهای مشهور قمر انسلادوس نیز در نور مرئی عکسبرداری کرده است، این فوران آب-یخ به شکل هاله ای کم رنگ در بخش قطبی جنوب قمر دیده می شود.

کاسینی از سال 2004 تا به امروز در حال حرکت در مدار زحل بوده و به مطالعه بر روی اسرار این سیاره، حلقه های تشکیل شده از ذرات یخ و قمرهای مرموزش پرداخته است.

تصاویر جدید کاسینی از آبفشانهای قمر زحل



ادامه مطلب ...


دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد